نقش بهره‌گیری از بازی‌های آموزشی در پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان اولین قدم برای تربیت اجتماعی آنان است. چون انسان موجودی اجتماعی است و به صورت جمعی زندگی می‌کند، یکی از شروط لازم برای بالا بردن کیفیت زندگی انسان، کسب مهارت‌های اجتماعی است.  این مقاله با هدف بررسی نقش بهره‌گیری از بازی‌های آموزشی در پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان نگارش یافته است. منابع استخراج اطلاعات آن مستندات کتابخانه‌ای و جستجوی اینترنتی می‌باشد. این مقاله از نوع مروری – تحلیلی است. در این مقاله در ابتدا سعی شده به تشریح مفهوم مهارت های اجتماعی و تعاریفی از آن پرداخته شود. سپس دلالت‌های کاربرد بازی جهت پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان تشریح گشته و به معرفی بازی‌های آموزشی و اصول کاربرد بازی‌های آموزشی پرداخته شده است. در پایان دو نمونه از بازی‌های آموزشی (یکی از آن‌ها توسط نویسندگان مقاله طراحی شده و به مرحله اجرا در آمده است)، که علاوه بر داشتن اهداف آموزشی به کسب مهارت‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند نیز آورده شده است. به همه معلمان دلسوز کشور توصیه می‌شود با به کارگیری بازی‌های آموزشی، ضمن تدریس درس‌های آموزشی به صورت لذت‌بخش، به  پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان نیز بپردازند زیرا کودکان در بازی بسیاری از این مهارت‌ها را کسب می‌کنند.

کلمات کليدي

مهارت‌های اجتماعی، بازی‌های آموزشی، بازی، معلم، دانش‌آموز

 

 

 

 

 

بررسی مشارکت دانش آموزان در فعالیت هاي دانش آموزي و عوامل موثر در آن

هدف اصلی این پژوهش بررسی مشارکت دانش آموزان در فعالیت هاي دانش آموزي و عوامل موثر در آن می باشد پژوهش حاضر توصیفی و مروری می باشد و برای انجام آن از کتاب ها و مقالات مختلفی که در منابع ذکر شده است ،استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻤﻮدﻫﺎي رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻓﺮاد ﻣﯿﺰان ﻣﺸﺎرﮐﺖ آﻧﺎن در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘـﺬﯾﺮي آﻧـﺎن ﺑـﺮاي اﯾﻔﺎي ﻧﻘﺶ ﻣﺜﺒﺖ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ و ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﻣﺪارس ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﮔﺮوﻫﯽ و ﮐﺎر ﮔﺮوﻫﯽ در ﺗﺸﮑﻞ ﻫﺎي داﻧﺶ آﻣﻮزي ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و ورزﺷﯽ و … ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. از جمله از این فعالیت ها را می توان فعالیت های شورای دانش آموزی ،بسیج دانش آموزی ،گروه سرود و اردو و مسابقات فرهنگی را نام برد. عوامل مختلفی در ارتباط با مشارکت دخالت دارند که از جمله از آن ها می توان جنسیت ، انگیزه ، نگرش فرد و فضای مدرسه و ارزش های شغلی و تحصیلی و ارزشیابی از شرایط جامعه و نحوه ی ارتباط افراد خانواده را نام برد.

 

کلمات کلیدی

 مشارکت، دانش آموز، اجتماع ، فرهنگ

پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش

این آزمون توسط مسلش ( ۱۹۸۱ )  ساخته شده است که برآورد جدیدي از پدیده تنيدگی،یعنی فرسودگی، مبتنی است. این پرسشنامه شامل ۲۲ماده است که به سنجش خستگی عاطفی ،پدیده هاي شخصيت زدایی و فقدان موفقيت فردیدر چهار چوب فعاليت حرفه اي پرداخته است و بخصوص براي سنجش و پيشگيري از فرسودگی در گروههاي حرفه اي مانند پرستاران و معلمان و غيره به کار برده می شود.نحوه نمره گذاري ماده هاي این پرسشنامه بر اساس مقياس ليکرت ۷ درجه اي صورت می گيرد.گزینه هاي این آزمون با هرگز، خيلی کم، کم ،متوسط، بالاي متوسط، زیاد، خيلی زیاد مشخص شده است که به هنگام مطالعه این مقياس توسط آزمودنی، شخص احساس خود را با توجه به گزینه هاي تحت اختيار بيان می کند.