بررسی مشارکت دانش آموزان در فعالیت هاي دانش آموزي و عوامل موثر در آن

هدف اصلی این پژوهش بررسی مشارکت دانش آموزان در فعالیت هاي دانش آموزي و عوامل موثر در آن می باشد پژوهش حاضر توصیفی و مروری می باشد و برای انجام آن از کتاب ها و مقالات مختلفی که در منابع ذکر شده است ،استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻤﻮدﻫﺎي رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻓﺮاد ﻣﯿﺰان ﻣﺸﺎرﮐﺖ آﻧﺎن در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﯿﺰان ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘـﺬﯾﺮي آﻧـﺎن ﺑـﺮاي اﯾﻔﺎي ﻧﻘﺶ ﻣﺜﺒﺖ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ و ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﻣﺪارس ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﮔﺮوﻫﯽ و ﮐﺎر ﮔﺮوﻫﯽ در ﺗﺸﮑﻞ ﻫﺎي داﻧﺶ آﻣﻮزي ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و ورزﺷﯽ و … ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. از جمله از این فعالیت ها را می توان فعالیت های شورای دانش آموزی ،بسیج دانش آموزی ،گروه سرود و اردو و مسابقات فرهنگی را نام برد. عوامل مختلفی در ارتباط با مشارکت دخالت دارند که از جمله از آن ها می توان جنسیت ، انگیزه ، نگرش فرد و فضای مدرسه و ارزش های شغلی و تحصیلی و ارزشیابی از شرایط جامعه و نحوه ی ارتباط افراد خانواده را نام برد.

 

کلمات کلیدی

 مشارکت، دانش آموز، اجتماع ، فرهنگ

بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي با فرسودگي شغلي معلمان ابتدايي رویدر

با پيچيده تر شدن روز افزون جوامع امـروزي، رسـالت سـازمانهـا بـراي بـرآوردن انتظـارات جوامـع،

حساستر و مهمتر مي شود. به طوري كه ميتوان اذعان كرد كه دنياي ما دنياي سازمانهاسـت و آنچـه

امروز در بين اهل فن و به اتفاق نظر به يقين تبديل شده، نقش اساسي نيروي انساني بـه عنـوان عامـل گرداننده اصلي سازمانهاست. به عبارت ديگر، انسانها به كالبد سازمان جان ميدهند. بي ترديد نيـروي انساني كارآمد و خود انگيخته ميتواند براي رشد خود و توسعه و دستيابي به هدفهاي برنامهريزي شـده سازمان، بيشترين كارآرايي را داشته باشد. با توجه به حساسيت سازمان آموزش و پرورش، براي دسـتيابي و اجراي موفقيتميز هر فعاليت آموزشي افزون بر منابع مالي، وسايل و فناوري، وجود نيروي انساني سالم و متعهد، نقش اساسي را ايفا مي کند. به عبارت ديگر تعهد كاري و واكنش عاطفي فـرد نـسبت بـه كـار و همچنين بالا بودن سلامت رواني، ميزان توليد و قابليت كار را بالا مي برد(گرين هاو، ۱۹۷۵).

  فرسودگي شغلي  واژهاي براي توصيف دگرگونيهاي منفي نگرش، روحيه و رفتـار در رويـارويي بـا فشارهاي رواني مربوط به كار است. اين فرسودگي بيشتر در شغلهايي پديد مي آيد كه افراد زمان زيادي از ساعتهاي كاري را در ارتباط نزديك با ساير مردم ميگذرانند. رايجترين تعريف از فرسودگي شـغلي را مازلاك و جكسون ارائه نمودهاند. فرسودگي شغلي نـشانگاني روان شناختيـشامل خـستگي هيجـاني، مسخ شخصيت و كاهش كفايت شخصي مي باشد (شوفلي، مازلاك و مارک۱۹۹۴).

پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصيتي(NEO)

پرسشنامه NEO يكي از جديدترين پرسشنامه هاي مربوط به ارزيابي ساخت شخصيت بر اساس ديدگاه تحليل عاملي است . اين آزمون به لحاظ انعكاس ۵ عامل اصلي امروزه به عنوان يك مدل فراگير بر اساس تحليل عوامل محسوب مي شود و گستردگي كاربرد آن در ارزيابي شخصيت افراد سالم و نيز در امور باليني مي تواند يكي از مناسب ترين ابزار ارزيابي شخصيت باشد . اين آزمون به دليل بررسي هايِ گوناگون در گروه هاي سني و در فرهنگ هاي مختلف روي آن صورت گرفته است مي تواند يكي از جامع ترين آزمون ها در زمينه ارزيابي شخصيت باشد اين آزمون موضوع تحقيقات طي ۱۵ سال گذشته بر روي نمونه هاي باليني و بزرگسالان سالم بوده است . از اين رو سودمندي آن هم در جريانات باليني و هم در جريانات تحقيقي ارزيابي شده است . پرسشنامه شخصيتي NEOPI-R جانشين تست NEO است كه در سال ۱۹۸۵ توسط مك كري و كاستا تهيه شده بود .اين پرسشنامه ۵ عامل اصلي شخصيت و ۶ خصوصيت در هر عامل يا به عبارتي ۳۰ خصوصيت را اندازه مي گيرد . و بر اين اساس ارزيابي جامعي از شخصيت را ارائه      مي دهد .اين پرسشنامه داراي دو فرم يكي (S) براي گزارش هاي شخصي است و شامل ۲۴۰ سوال پنج درجه اي از كاملاً موافق تا كاملاً مخالف است كه توسط خود آزمودني درجه بندي مي شود و متناسب مردان و زنان در تمام سنين است . و ديگري فرم (R) يا تجديد نظر شده نام دارد و بر اساس درجه بندي هاي مشاهده گر است . اين فرم نيز داراي همان ۲۴۰ سوال بوده با اين تفاوت كه با ضمير سوم شخص شروع مي شود .فرم (R) هم مي تواند به طور مستقل براي ارزيابي شخصيت به كار رود و هم به عنوان مكملي براي گزارش هاي شخصيِ فرم (S) و يا روايي آن مورد استفاده قرار گيرد (گروسی فرشی،۱۳۸۰) .

اين پرسشنامه فرم كوتاهي نيز به نام (NEO-FFI) نيز دارد كه يك پرسشنامه ۶۰ سؤالي است و براي ارزيابي ۵ عامل اصلي شخصيت به كار مي رود اگر وقت اجراي تست خيلي محدود باشد و اطلاعات كلي از شخصيت كافي باشد از اين پرسشنامه استفاده مي شود .از سوي ديگر اجراي اين آزمون از نظر هزينه و زمان مقرون به صرفه است مقياس هاي آن از اعتبار بالايي برخوردارند و همبستگي بين مقياس ها زياد است و از همه مهمتر اين آزمون بر خلاف ساير آزمون هاي شخصيتي ،‌ انتقادات كمتري بر آن وارد شده است (گروسي فرشي،۱۳۸۰).

پرسشنامه فرسودگي شغلي مسلش

این آزمون توسط مسلش ( ۱۹۸۱ )  ساخته شده است که برآورد جدیدي از پدیده تنيدگی،یعنی فرسودگی، مبتنی است. این پرسشنامه شامل ۲۲ماده است که به سنجش خستگی عاطفی ،پدیده هاي شخصيت زدایی و فقدان موفقيت فردیدر چهار چوب فعاليت حرفه اي پرداخته است و بخصوص براي سنجش و پيشگيري از فرسودگی در گروههاي حرفه اي مانند پرستاران و معلمان و غيره به کار برده می شود.نحوه نمره گذاري ماده هاي این پرسشنامه بر اساس مقياس ليکرت ۷ درجه اي صورت می گيرد.گزینه هاي این آزمون با هرگز، خيلی کم، کم ،متوسط، بالاي متوسط، زیاد، خيلی زیاد مشخص شده است که به هنگام مطالعه این مقياس توسط آزمودنی، شخص احساس خود را با توجه به گزینه هاي تحت اختيار بيان می کند.