نقش بهرهگیری از بازیهای آموزشی در پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان
آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان اولین قدم برای تربیت اجتماعی آنان است. چون انسان موجودی اجتماعی است و به صورت جمعی زندگی میکند، یکی از شروط لازم برای بالا بردن کیفیت زندگی انسان، کسب مهارتهای اجتماعی است. این مقاله با هدف بررسی نقش بهرهگیری از بازیهای آموزشی در پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نگارش یافته است. منابع استخراج اطلاعات آن مستندات کتابخانهای و جستجوی اینترنتی میباشد. این مقاله از نوع مروری – تحلیلی است. در این مقاله در ابتدا سعی شده به تشریح مفهوم مهارت های اجتماعی و تعاریفی از آن پرداخته شود. سپس دلالتهای کاربرد بازی جهت پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تشریح گشته و به معرفی بازیهای آموزشی و اصول کاربرد بازیهای آموزشی پرداخته شده است. در پایان دو نمونه از بازیهای آموزشی (یکی از آنها توسط نویسندگان مقاله طراحی شده و به مرحله اجرا در آمده است)، که علاوه بر داشتن اهداف آموزشی به کسب مهارتهای اجتماعی نیز کمک میکند نیز آورده شده است. به همه معلمان دلسوز کشور توصیه میشود با به کارگیری بازیهای آموزشی، ضمن تدریس درسهای آموزشی به صورت لذتبخش، به پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نیز بپردازند زیرا کودکان در بازی بسیاری از این مهارتها را کسب میکنند.
کلمات کليدي
مهارتهای اجتماعی، بازیهای آموزشی، بازی، معلم، دانشآموز