نقش بهره‌گیری از بازی‌های آموزشی در پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان اولین قدم برای تربیت اجتماعی آنان است. چون انسان موجودی اجتماعی است و به صورت جمعی زندگی می‌کند، یکی از شروط لازم برای بالا بردن کیفیت زندگی انسان، کسب مهارت‌های اجتماعی است.  این مقاله با هدف بررسی نقش بهره‌گیری از بازی‌های آموزشی در پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان نگارش یافته است. منابع استخراج اطلاعات آن مستندات کتابخانه‌ای و جستجوی اینترنتی می‌باشد. این مقاله از نوع مروری – تحلیلی است. در این مقاله در ابتدا سعی شده به تشریح مفهوم مهارت های اجتماعی و تعاریفی از آن پرداخته شود. سپس دلالت‌های کاربرد بازی جهت پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان تشریح گشته و به معرفی بازی‌های آموزشی و اصول کاربرد بازی‌های آموزشی پرداخته شده است. در پایان دو نمونه از بازی‌های آموزشی (یکی از آن‌ها توسط نویسندگان مقاله طراحی شده و به مرحله اجرا در آمده است)، که علاوه بر داشتن اهداف آموزشی به کسب مهارت‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند نیز آورده شده است. به همه معلمان دلسوز کشور توصیه می‌شود با به کارگیری بازی‌های آموزشی، ضمن تدریس درس‌های آموزشی به صورت لذت‌بخش، به  پرورش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان نیز بپردازند زیرا کودکان در بازی بسیاری از این مهارت‌ها را کسب می‌کنند.

کلمات کليدي

مهارت‌های اجتماعی، بازی‌های آموزشی، بازی، معلم، دانش‌آموز

 

 

 

 

 

پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصيتي(NEO)

پرسشنامه NEO يكي از جديدترين پرسشنامه هاي مربوط به ارزيابي ساخت شخصيت بر اساس ديدگاه تحليل عاملي است . اين آزمون به لحاظ انعكاس ۵ عامل اصلي امروزه به عنوان يك مدل فراگير بر اساس تحليل عوامل محسوب مي شود و گستردگي كاربرد آن در ارزيابي شخصيت افراد سالم و نيز در امور باليني مي تواند يكي از مناسب ترين ابزار ارزيابي شخصيت باشد . اين آزمون به دليل بررسي هايِ گوناگون در گروه هاي سني و در فرهنگ هاي مختلف روي آن صورت گرفته است مي تواند يكي از جامع ترين آزمون ها در زمينه ارزيابي شخصيت باشد اين آزمون موضوع تحقيقات طي ۱۵ سال گذشته بر روي نمونه هاي باليني و بزرگسالان سالم بوده است . از اين رو سودمندي آن هم در جريانات باليني و هم در جريانات تحقيقي ارزيابي شده است . پرسشنامه شخصيتي NEOPI-R جانشين تست NEO است كه در سال ۱۹۸۵ توسط مك كري و كاستا تهيه شده بود .اين پرسشنامه ۵ عامل اصلي شخصيت و ۶ خصوصيت در هر عامل يا به عبارتي ۳۰ خصوصيت را اندازه مي گيرد . و بر اين اساس ارزيابي جامعي از شخصيت را ارائه      مي دهد .اين پرسشنامه داراي دو فرم يكي (S) براي گزارش هاي شخصي است و شامل ۲۴۰ سوال پنج درجه اي از كاملاً موافق تا كاملاً مخالف است كه توسط خود آزمودني درجه بندي مي شود و متناسب مردان و زنان در تمام سنين است . و ديگري فرم (R) يا تجديد نظر شده نام دارد و بر اساس درجه بندي هاي مشاهده گر است . اين فرم نيز داراي همان ۲۴۰ سوال بوده با اين تفاوت كه با ضمير سوم شخص شروع مي شود .فرم (R) هم مي تواند به طور مستقل براي ارزيابي شخصيت به كار رود و هم به عنوان مكملي براي گزارش هاي شخصيِ فرم (S) و يا روايي آن مورد استفاده قرار گيرد (گروسی فرشی،۱۳۸۰) .

اين پرسشنامه فرم كوتاهي نيز به نام (NEO-FFI) نيز دارد كه يك پرسشنامه ۶۰ سؤالي است و براي ارزيابي ۵ عامل اصلي شخصيت به كار مي رود اگر وقت اجراي تست خيلي محدود باشد و اطلاعات كلي از شخصيت كافي باشد از اين پرسشنامه استفاده مي شود .از سوي ديگر اجراي اين آزمون از نظر هزينه و زمان مقرون به صرفه است مقياس هاي آن از اعتبار بالايي برخوردارند و همبستگي بين مقياس ها زياد است و از همه مهمتر اين آزمون بر خلاف ساير آزمون هاي شخصيتي ،‌ انتقادات كمتري بر آن وارد شده است (گروسي فرشي،۱۳۸۰).